Wjazd to prosty sposób dostania się na przeszkodę bez jednoczesnego oderwania przedniego i tylnego koła od ziemi. Dzielimy go w tym artykule na klasyczny wjazd bez wykorzystania hamulców oraz wjazd przy wykorzystaniu hamulców. Wjazd z hamulcem z technicznego punktu widzenia wjazdem nie jest ale nosi wiele cech tej techniki więc postanowiliśmy ją tu opisać. Wjazd bez hamulca na wyższe przeszkody (mniej więcej od 80cm w górę) wyrabia niezwkle cenne umiejętności przydane przy nauce touch hopa. Natomiast wjazd z hamulcem na wyższe przeszkody (90cm+) ułatwi nam późniejszą naukę francji oraz haka.

Wymagane umiejętności:

 

Wjazd bez hamulca (technika podstawowa)

Wjazd ten najłatwiej ćwiczyć na przeszkodzie około 20-30cm. Aby wykonać wjazd, toczymy się w kierunku przeszkody a następnie podnosimy przednie koło i kładziemy je na przeszkodzie. Przednie koło możemy podnieść z przypedałowania (podobnie jak w pedal-upie) albo odchylając się do tyłu bez używania napędu. Staramy się przednie koło położyć jak najbliżej krawędzi co da nam więcej czasu na wrzucenie tylnego koła.

Kiedy położymy już przednie koło na przeszkodzie, przechylamy się do przodu (masa ciała nad kierownicą) i podrzucamy tylne koło do góry. Podrzut tylnego koła wykonuje się bez hamulca. Można się naturalnie wspomóc chwilowym zablokowaniem przedniego hamulca co ułatwi podrzucenie tylnego koła.

Kluczowa dla wjazdu jest prędkość. Jadąc zbyt szybko nie zdążymy podnieść tylnego koła i wbijemy się pedałami w przeszkodę. Jazda zbyt wolno uniemożliwi nam dociągnięcie tylnego koła na przeszkodę. Ze względu na charakterystykę tej techniki szybko może się okazać, że "wyżej wjechać już się nie da". Naszym zdaniem wykonanie wjazdu na przeszkodę większą niż 80cm jest niezwykle trudne i wyrabia bardzo cenne umiejętności z punktu widzenia touch hop'a. Powyżej wysokości ok. 70cm polecamy stosowanie techniki opisanej poniżej.

 

Wjazd z hamulcem (technika średniozaawansowana)

Prędkość najazdu powinna być dostosowana do wysokości przeszkody. Im wyższa, tym szybciej powinniśmy jechać. Pierwsza część wjazdu jest zbliżona do doskoku z pedal-upa z tą różnicą, że nie odrywamy się od ziemi. Po wykonaniu doskoku przednie koło powinno znajdować się na przeszkodzie, tylne na ziemi a hamulce powinny być zablokowane. Od razu po wylądowaniu przednim kołem na przeszkodzie przechylamy się energicznie do przodu podrywając tylne koło. Zwalniamy obydwa hamulce kiedy tylne koło będzie mniej więcej na wysokości przeszkody.

Mamy w tym momencie kilka możliwości. Najłatwiejsza to wykorzystanie pędu jaki nabraliśmy przy wybiciu się do przodu do wjazdu na przeszkodę. Możemy także wykonać przerzut na tylne koło (opis znajduje się tutaj, na dole strony) albo dostawić tylne koło na przeszkodę wykonując obrót na przednim kole.

arrow_upward