W tym segmencie opisujemy charakterystykę trialu oraz street-trialu.

Trial

Trial rowerowy to odmiana kolarstwa górskiego. Uprawia się ją na specjalnie przystosowanych rowerach z kołami 20", 24" lub 26", które często nie posiadają siodełka. Z definicji trial rowerowy polega na pokonywaniu różnego rodzaju przeszkód naturalnych (takich jak kamienie, kłody) lub sztucznych (murki, szpule, poręcze, palety) przy wykorzystaniu roweru i bez dotykania przeszkód nogami ani innymi częściami ciała. W praktyce trial to statyczny, towarzyski i bardzo widowiskowy sport który polega na doskonałym opanowaniu równowagi i szeregu technik wskoków na przeszkody, przeskoków i zeskoków niekiedy połączonych z trikami.

Natural i urban to dwa typy przeszkód na jakich uprawia się trial. Natural to jazda po przeszkodach naturalnych, które cechują się skomplikowanymi kształtami. Wymaga ona od osoby uprawiającej ten sport precyzji i wysokiej kondycji fizycznej. Większość doświadczonych trialowców skłania się ku jeździe natural, która dzięki skomplikowanemu kształtowi przeszkód oferuje spore wyzwanie oraz dobrą zabawę. Dobre tereny natural znajdują się w górach gdzie jeździ się po skałkach. Osoby na nizinach i w miastach często znajdują w swojej okolicy kamienie w ciekawej konfiguracji a odbywająca się niekiedy wycinka drzew daje okazję do pojeżdżenia po pniach. Alternatywą jest jazda urban która odbywa się po przeszkodach miejskich takich jak murki czy poręcze. W niektórych miastach znaleźć można trialparki czyli specjalnie przystosowane obiekty z przeszkodami do uprawiania trialu.

Trial rowerowy wywodzi się z Hiszpanii, z trialu motocyklowego. Jego prekursorem jest Ot Pi, który będąc dzieckiem otrzymał od swojego ojca rower na którym uczył się równowagi i podstaw trialu motocyklowego. Z biegiem czasu Ot opanował rower na tyle dobrze, że postanowił nie przesiadać się na motocykl. Swoją pasją zaraził wiele osób tym samym stając się ojcem tej dyscypliny. 

Zawody w trialu rowerowym polegają na przejechaniu ustalonych sekcji składających się z różnego rodzaju przeszkód w ustalonym czasie z reguły nie przekraczającym 3 minut. Na zawodach sekcji jest kilkanaście a wygrywa zawodnik z najmniejszą liczbą punktów karnych. Punkty karne otrzymuje się za podparcie nogą, ręką lub częścią roweru inną niż opony. Postawienie obu nóg na ziemi kończy przejazd na danym odcinku a zawodnik otrzymuje komplet czyli 5 punktów karnych.

Każdy może spróbować swych sił w tym sporcie. Do opanowania podstaw nie jest potrzebny specjalistyczny rower, choć na takim dużo łatwiej robi się postępy. Do uprawiania trialu w pełnym wymiarze potrzebny jest rower o odpowiedniej specyfikacji. Najważniejsze w takim rowerze są mocne hamulce, dobry wolnobieg oraz mocny łańcuch. Te elementy zapewniają bezpieczeństwo jeżdżącemu, gdyż na te komponenty działają duże siły i ich awaria może skutkować wypadkiem. 

W trialu rowerowym wykorzystuje się trzy rodzaje rowerów określane rozmiarem kół.

  • 26" (stock, górski)  - swoją nazwę bierze od tego, że jest to "seryjny" rower górski. Nazewnictwo pochodzi z czasów, kiedy 26" rowery do trialu faktycznie były bardzo zbliżone do zwykłych rowerów górskich.
  • 24" - nisza, która została zapełniona przez paru producentów. Rowery te łączą w sobie cechy 26" oraz 20". Sposób wykonywania ewolucji jest zbliżony do tego jaki występuje na 26" jednak sam rower jest zwrotniejszy. 
  • 20" (mod, mały) - nazwany modem dlatego, że był zmodyfikowaną odmianą roweru specjalnie przystosowaną do uprawiania trialu. Cechuje się szeroką oponą i obręcza tylnego koła, często oznaczaną jako 19". Najczęściej mają jeden lub dwa hamulce tarczowe.

 

Każdy rozmiar kół ma swoje wady i zalety. Rowery 20" wymagają większej szybkości i są często wyborem osób o niższym wzroście. Charakterystycznym wskokiem dla tego rozmiaru kół jest bunnyhop. Rowery 26" oferują znacznie większą przestrzeń do manewrowania ciałem. Zdaniem wielu poprawiają osiągi względem rowerów 20" natomiast manewrowanie na ciasnych przeszkodach jest utrudnione.

Początkujący mogą stawiać pierwsze kroki na rowerze dostosowanym do swojego wzrostu. Rowery 20" dziecięce - od 130cm. Rowery 20" (z grubą oponą tylną) - od 150cm. Rowery 24" - od 165cm a 26" od 175cm. Oczywiście są to przedziały wyłącznie umowne a osoby dorosłe często wybierają rozmiar kół wedle własnych preferencji. 

Street-trial

To dyscyplina, która bardzo przypomina trial sprzed kilkunastu lat. Jej wyłamanie z trialu nastąpiło po premierze filmu Dannego MacAskill'a, który szybko zdobył popularność na całym świecie. W filmie Danny zdefiniował tą dyscyplinę i pokazał co można robić na rowerze specjalnie do niej zaprojektowanym.

Dyscyplina stanowi połączenie trialu oraz streetu. Street przejawia się w trikach (różnego rodzaju obroty, tailspiny) które wplata się do elementów trialowych - te wykonuje się szybko i płynnie, unikając zatrzymywania się na dłużej niż kilka sekund. Dzięki takiemu połączeniu dobór przeszkód jest bardzo szeroki. Skateparki mogą być dobrym placem do nauki natomiast najciekawsze przeszkody znajdują się na mieście.  

W rowerach do street-trialu dominują koła 24". Mniejsze gabaryty czynią rower zwrotniejszym. Dostępne są także rowery z kołami 26" na których łatwiej wykonuje się ewolucje trialowe. 20" koła są przeznaczone dla dzieci. W rowerze do street-trialu znajdziemy siodełko, mocno giętą kierownicę oraz krótki i wysoki mostek. Napęd oraz hamulce (przede wszystkim tarczowe) zaczerpnięte są z rowerów trialowych.

arrow_upward